Author Topic: FOFF võistlusreeglid  (Read 1383 times)

tikka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
  • Labadega rehvid!
    • View Profile
FOFF võistlusreeglid
« on: February 22, 2017, 06:35:22 PM »

Daniel

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: FOFF võistlusreeglid
« Reply #1 on: February 22, 2017, 09:44:51 PM »
http://rc-foff.net/smf/index.php kõige lähedasem info

"
 Re: Foffin säännöt 2015
« Reply #2 on: February 24, 2015, 15:22:06 PM »
   Reply with quoteQuote Modify messageModify Remove messageRemove Split TopicSplit Topic
Heitin listaa vähä, kerään yhä kaikkee alle... eikä sitten ole missää omissa kategorioissaan kaikki vielä.

1) Radat
- porttivälien leveydet: modified min 45cm, unlimited min 60cm - ei max leveyttä
- radan koostumus: 6 porttiväliä = lähtöportit, 100p, 150p, 200p, 250p & 300p/maali 350p
- porttilinja: seuraavan ja edellisen porttivälin muodostama alue
- ratalinja: bilteman nauhalla toteutettu radan rajaus
- nopeusjakso: muodostuu 10 porttivälistä
- ratamerkit: modified; kelta-puna, unlimited: valko-puna
- ratamestarin rooli
- laillisesti suoritettu porttiväli: auton yhden etu-ja takarenkaan osuttava merkkiin
- porttivälin läpäisy peruuttamalla/perä edellä, laiton

Vinkkejä hyvän radan rakentamiseen:
- suunnittele rataa rauhassa, aloita vaikka asettamalla maaliportit ja lähtöportit ensin
- vältä "kuolonkulmaa" etenkin päällisajoissa
- vältä päällisajoa, jos mahdollista tai muista kertoa, että tarvitaan nostaja, jos päällisajoa ajetaan
- rakenna porttimerkit katsojan kuvakulmasta, ei autossa istuvan kuskin
- vältä porttimerkeissä kuolonkulmaa
- pohdi onko jaksossaki mahdollisia oikaisumahdollisuuksia, jos on, niin estä ne
- ja ennenkaikkea tee radasta sellainen, mistä itsekin nauttisit
- tee kinkkinen sivuttaisajo, pudotus, sola tai pystysuora


2) Luokat
- Modified
-- minimi akseliväli = ?
-- maksimi akseliväli = 370mm Mitataan: (eturenkaan kiinnitysmutterin keskipisteestä - takarenkaan kiinnitysmutterin keskipisteeseen).
-- renkaiden minimi halkaisija lapoineen = 80mm
-- renkaiden maximi halkaisija lapoineen = 140mm
-- omatekoiset renkaat sallittu, renkaan ja lapojen tulee kuitenkin olla kumia
-- Akku/akut vapaat
-- Moottori vapaa
-- Nopari vapaa
-- Radiolaitteisto vapaa
-- moa akselit kielletty
-- 4WS / (servolla toteutettu nelipyöräohjaus)
-- DIG kielletty
---tekniset säännöt
----korin minimimitta = ?

- Unlimited
-- minimi akseliväli = ?
-- maksimi akseliväli = 500mm
-- renkaiden minimi halkaisija lapoineen = 120mm
-- renkaiden maximi halkaisija lapoineen = 200mm
-- omatekoiset renkaat sallittu, renkaan ja lapojen tulee kuitenkin olla kumia
-- Akku/akut vapaat
-- Moottori vapaa
-- Nopari vapaa
-- Radiolaitteisto vapaa
-- moa akselit kielletty
-- 4WS / (servolla toteutettu nelipyöräohjaus)
-- DIG kielletty
---tekniset säännöt


3) Pisteet
- virhepisteet: peruutus -50, ratamerkki -20 (vain toinen lasketaan) ja kuolee heti, vikamerkki -10, nopeudenhäviö parhaaseen aikaan 1s=-10 ja merkki -20
- radalta saatavat pisteet
- cup pisteet: 25, 19, 15, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
- jaksopisteet: jakson parhailla pisteillä ajanut/neet saavat yhden cuppipisteen jaksolta. nopeudella puhdas aika voittaa virhe suorituksen vertailussa.
-


4) Yleisesti
- Portti/ratamerkin "kuoleminen"
- Porttivälin suorittaminen väärässä järjestyksessä
- Portin ajaminen väärään suuntaan
- Maaliin tuleminen / 350p saavuttaminen
- kisassa saa ajaa eri renkailla, kunhan omalla vuorollaan on ajamassa
- minimi automäärä
- yleisöalue
- uusintayritys: max 3/porttiväli
- peruutus/valutus
- samalla autolla saa ajaa vain yhdessä luokassa
- kaatuminen: tulkitaan, kun auton nokka/katto/perä"katto" osuu maahan. Kyljelleen oloja ei tulkita kaadoiksi, ellei auto jää SELVÄSTI kyljelleen.
- korjaustauko: ei ole enää voimassa
- Renkaankoon mittaaminen: Renkaan koko mitataan lavasta-lapaan - "päästä-päähän" menetelmällä.
- tasapisteissä olevat selvitetään seuraavasti: jaksopisteiden määrä, 350 suoritukset, 340, 330...
- servoveivauksella saa vapaasti valutella autoa myös taaksepäin (kunhan renkaat eivät pyöri peruutussuuntaan)
- autoon koskeminen suorituksen aikana: kiellettyä, suoritus päättyy välittömästi


5) Tuomarointi
- tuomariksi kelpuutettavat
- tuomarin vastuu
- epäselvän tilanteen tuominta, silminnäkijät


6) Kilpailu
- kilpailussa ajettavien ratojen määrä: foff cup 5+nopeus
- lähtöjärjestys
- tulosten julkaisu: kisapaikalla julkaistaan, lasketaan 2krt ensin, kisapaikalla julkaistut tulokset jäävät voimaan!

7) Kehittelyitä
- ratamerkit: tulostais 100, 150, 200, 250, 300/350 tarrat, jotka sais teipata merkkeihin, selkenis porttivälien järjestys, ekaan Start?
- lisää ratamerkkejä: hommais lisää punasta, keltasta ja valkosta VINK:stä, vois olla 50mm leveitä ja 300mm korkeita


? - ? - ?

Auton pituuden/leveyden/korkeuden muuttuminen suorituksen aikana
Ehdottomasti kiellettyä. Autoa ei saa lisälaittein madaltaa pystysuoralle tultaessa tai pidentää,
jotta kaatumisriski lievenisi. Auton mitta ei saa muuttua kesken ajon, normaalit fysikaaliset
joustomuutokset poiketen. Mikäli rakentaa auton, joka ajaa modissa/unlissa, jonka pituutta
säätäen voi kisalaillisesti ajaa molemmissa luokissa, tulee auton mitat säätää ennen radalle
lähtöä niin, että ne ovat kisalailliset. Mikäli suorituksen jälkeen mitat ovat muuttuneet niin,
että eivät mahdu enää säännöissä määritettyihin mittoihin, hylätään suoritus.

Radalta poistuminen
Radantekijä on velvollinen kertomaan radan mahdollisista ala-ja sivurajoista, ellei niitä ole määritelty niitä ei ole.
Auto on poistunut radalta, kun (KOKO) auto on linjan toisella puolella esim. viiva/merkkilinja ja alalinjatapauksessa,
kun kaikki pyörät ovat maassa. Jos auton yksikin pyörä pysyy rinteessä on auto edelleen radalla. Sivulinjaan osumisesta
tuli normaalisti (YKSI) -20vp merkki, jos sivulinja on tehty vaikkapa viidestä merkistä, on se silti yhtä ja samaa merkkiä,
kun linjaan on osunut on se kuollut osumisen jälkeen.

Bashailu suoritusten välissä
Suorituksen välissä/jälkeen ei saa ajaa jälkifiilisbashauksia tai angstoja. Mikäli tätä tapahtuu voidaan siitä sakottaa virhepistein.
Tämä on kilpailua, jossa ajetaan ratoja, ei mitään ihmeen sudittelushittiä. Kun rata on suoritettu ajetaan rauhassa alas ja sammutetaan
auto, jonka jälkeen autoa voi tarpeen vaatiessa korjata/säätää.

Kisarinteillä ajaminen
Kisarinteillä ajaminen on kiellettyä. Kilpailun alussa/ennen kilpailua järjestäjät määrittävät testirinnealueen, jossa autoja
saa vapaasti testata. Mikäli eksyy testaamaan kisarinteille voidaan siitä sakottaa virhepistein.

Kaluston paikka
Tulevaisuudessa merkitty alue (ratamerkein), jossa luokittain pidetään autoja kilpailuhetkellä. Jos ajetaan streettiä on alueella
streetit ja modit + muut voivat olla omien 1/1 autojen luona. Autoaan voi mennä säätämään tarpeen vaatiessa autolleen, mutta
autoja ei saa jättää hujan hajan minne sattuu. Tästä tehdään selvä alue, jonne kisaavat autot ajavat.

Vuoron alkuun ehtiminen
Kellomies tikittää kellollaan 3min, ellei auto ehdi vuorolleen ajaa se luokan viimeisenä, ellei se ole silloin heti valmis on kyseinen
jakso hylätty/ohitettu. Auto saa viimeisenä ajaessaan 80% pisteistään. Järjestäjien kohdalta asiaa pitää miettiä, että saa
heillekin asian toimimaan ja reiluksi.

Radalla olevat ylimääräiset esteet
Radalla ei saa olla kenenkään autoja, osia tai muutakaan sinne kuulumatonta. Kivet, kannot, kumpareet ym.. luonnolliset asiat,
jotka ovat luonnollisia ovat rataankuuluvia ja ellei ratamestari ole niitä rataa tehdessä poistanut, jäävät ne siihen.

Tuomarointi
Luokassa ajava ei voi tuomaroida kyseistä luokkaa, luokkaa tulee tuomaroida henkilö, joka on puolueeton luokan suhteen.
Päätuomari toimii aina, kun vain on/pääsee paikalle, päätuomarina toimii -foff-. Kun hän ei ole/pääse paikalle on tuomarina
esim. modified luokkaa ajattaessa joku ep, gp, street tai xl luokan kisaajista, joka ei aja modified luokkaa.

Pisteiden kuuleminen ja tiedoitus
Kuskilla on oikeus kuulla omat pisteensä suorituksensa jälkeen. Pyritään hankkimaan iso muutaman metrin kokoinen taulu,
johon saisi oikeen 1/1 lailla tulostaulun, jota voi katsella kisan edetessä ja katsoa pisteensä.

Väli-ja loppupisteet
Tarkistetaan kahteen kertaa 2 henkilöä, jotka myös kirjoittavat nimensä, jotta tiedetään ketkö ovat tarkistaneet.
Samalla nimenkirjoitus toimii tarkistuksen virallistamisena ja näin ollen tulokset ovat lopullisia, eikä niistä voi valittaa.

Protestoiminen
Ei mahdollista."
« Last Edit: February 22, 2017, 09:51:01 PM by Daniel »